Показать сокращенную информацию

Petrov, Alexander A.en
Razumovskaya, Veronica A.en
Петров, А. А.ru_RU
Разумовская, В. А.ru_RU
2021-06-24T07:01:05Z
2021-06-24T07:01:05Z
2021-06
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/141350
The article is devoted to the history of the study and teaching of the Even (Lamut) language in Russia in the period from the 17th – to the beginning of the 21st century. Special attention is paid to the problem of linguistic ecology. The fundamental and applied researches in the synchronic and diachronic aspects, as well as issues of teaching the Even language in families, pre-school educational institutions, colleges and higher educational institutions of Russia are studied. Ethnolinguistics is considered as a possible tool of language preservation and development, i. e., the Even language teaching in the close connection with traditional and modern material and spiritual culture. In this way, the role of vocabulary reflecting the song and dance creative activity, decorative and applied art, ceremonies (of life cycle: birth, wedding, funeral) and economy (hunting, fishing, reindeer breeding), taboo and euphemisms, folk knowledge (metrology, meteorology, space orientation, medicine, calendar, food and cuisine, etc.), as well as the words of religious beliefs (animism, shamanism, Christianity) in the formation of a language picture of the world and the Evens’ mentality is being determined. The role of state institutions, civil society organizations, as well as the members of small-numbered ethnic groups per se in the preservation and development of their language and culture is described. The attention is paid to the translation as the tool of a unique language preservationen
Статья посвящена истории изучения и преподавания эвенского (ламутского) языка в России в период с XVII– по начало XXI века. Отдельное внимание уделено проблеме лингвоэкологии языка. Рассматриваются фундаментальные и прикладные исследования в синхронном и диахроническом аспектах, а также вопросы преподавания эвенского языка в семье, дошкольных образовательных учреждениях, колледжах и высших учебных заведениях России. Изучаются возможности этнолингвистики для сохранения и развития языка: преподавание эвенского языка в тесной связи с традиционной и современной материальной и духовной культурой. Для этого устанавливается роль лексики, связанной с песенно-танцевальным творчеством, с декоративно-прикладным искусством, обрядовой лексики жизненного цикла (рождение, свадьба, похороны), производственной (охотничьи, рыболовецкие, оленеводческие обряды) лексики; табу и эвфемизмов; лексики, связанной с народными знаниями (метрология, метеорология, ориентация в пространстве, медицина, календарь, питание и кухня и др.), а также слов, отражающих религиозные воззрения (анимизм, шаманизм, христианство) в формировании языковой картины мира и менталитета эвенов. Отмечена роль государственных институтов, общественных организаций, а также самих представителей малочисленного этноса в сохранении и развитии своих языка и культуры. Обращено внимание на перевод как инструмент сохранения уникального языкаru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
the Even (Lamut) languageen
researchen
teachingen
linguistic ecologyen
ethnolinguisticsen
language and cultureen
language picture of the worlden
mentalityen
translationen
эвенский (ламутский) языкru_RU
исследованиеru_RU
преподаваниеru_RU
лингвоэкологияru_RU
этнолингвистикаru_RU
язык и культураru_RU
языковая картина мираru_RU
менталитетru_RU
переводru_RU
The Even Language: Studying, Teaching and Linguistic Ecology Challengesen
Эвенский язык: исследования, преподавание, вызовы лингвоэкологииru_RU
Journal Articleen
Petrov, Alexander A.: Herzen State Pedagogical University of Russia St. Petersburg, Russian Federation; M.K. Ammosov North-Eastern Federal University Yakutsk, Russian Federation; petrovalexspb@mail.ru,;ORCID: 0000-0003-0075-3742en
Razumovskaya, Veronica A.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; vrazumovskaya@sfu-kras.ru; ORCID: 0000-0002-0751-7964en
Петров, А. А.: Российкий государственный педагогический универсситет им. А. И. Герцена Российская Федерация, Санкт-Петербург; Северо-Восточный федеральный университет имени М. К. Аммосова Российская Федерация, Якутскru_RU
Разумовская, В. А.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
822–833ru_RU
10.17516/1997–1370–0763
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2021 14 (6)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию