Показать сокращенную информацию

Avdeeva, Yulia N.en
Degtyarenko, Ksenia A.en
Авдеева, Ю. Н.ru_RU
Дегтяренко, К. А.ru_RU
2021-06-24T05:31:48Z
2021-06-24T05:31:48Z
2021-06
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/141340
This study examines the problem of the development of students’ universal competencies at Russian universities related to the diversity of cultures and the ability to enhance intercultural communication in professional field and everyday communication. The development of this competency is significantly influenced by the content of the cultural memory of students. Modern universities are a multicultural space where various persons and communities with different collective cultural memory interact. The objective of the study is to identify the functional features of the students’ cultural memory at Russian universities that are historically characterised as a multicultural space. The main method involved focus groups and a theoretical interpretation of the data obtained. The results obtained from two focus groups of students from several universities located in the Krasnoyarsk Territory are presented. The total number of focus group participants was 14 bachelor’s and master’s degree students. The focus groups consisted of students belonging to the first- and second-generation migrants from among ethnocultural groups with high ethnodemographic dynamics in the Krasnoyarsk Territory. The study showed the need for special programme activities for adaptation and integration of students belonging to the second-generation of migrants into the multicultural university communityen
В данном исследовании рассматривается проблема развития универсальных компетенций студентов российских вузов, связанных с многообразием культур и способностью выстраивать межкультурную коммуникацию в профессиональной деятельности и повседневном общении. На развитие этой компетенции существенное влияние оказывает содержание культурной памяти студентов. Современные университеты – это мультикультурное пространство, в котором взаимодействуют различные люди и сообщества с различной коллективной культурной памятью. Целью исследования служит выявление функциональных особенностей культурной памяти студентов российских вузов, которые исторически характеризуются как мультикультурное пространство. Основной метод включал фокус-группы и теоретическую интерпретацию полученных данных. Представлены результаты, полученные в двух фокус-группах студентов из нескольких вузов, расположенных в Красноярском крае. Общее количество участников фокус-группы составило 14 студентов бакалавриата и магистратуры. Фокус-группы состояли из студентов, принадлежащих к мигрантам первого и второго поколений из числа этнокультурных групп с высокой этнодемографической динамикой в Красноярском крае. Исследование показало необходимость специальных программных мероприятий по адаптации и интеграции студентов, принадлежащих ко второму поколению мигрантов, в многокультурное университетское сообществоru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
universitiesen
migrant studentsen
cultural memoryen
focus groupen
adaptationen
integrationen
multicultural spaceen
университетыru_RU
студенты-мигрантыru_RU
культурная памятьru_RU
фокус-группаru_RU
адаптацияru_RU
интеграцияru_RU
мультикультурное пространствоru_RU
Functional Features of the Cultural Memory of Students in the Multicultural Educational Space of a Modern Russian Universityen
Функциональные особенности культурной памяти студентов в поликультурном образовательном пространстве современного российского вузаru_RU
Journal Articleen
Avdeeva, Yulia N.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; yulia-avdeeva2406@mail.ruen
Degtyarenko, Ksenia A.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; akseniya.krupkina@mail.ru; ORCID: 0000–0002–6398–0259en
Авдеева, Ю. Н.: Сибирский федеральный университет Красноярск, Российская Федерацияru_RU
Дегтяренко, К. А.: Сибирский федеральный университет Красноярск, Российская Федерацияru_RU
734–747ru_RU
10.17516/1997-1370-0755
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2021 14 (6)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию