Categoricalness in Scientific Discourse
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/141253Автор:
Panchenko, Nadezhda N.
Volkova, Yana A.
Панченко, Н. Н.
Волкова, Я. А.
Дата:
2021-04Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 2021 14(4)Аннотация:
The article views categoricalness as a communicative category functioning in the scientific discourse and adversely affecting the process of scientific communication. The results of the discourse and contextual analysis of categoricalness revealed its correlation with the communicative categories of politeness, authoritativeness, confidence, subjectivity, and emotionality. The analysis of the texts of scientific reviews, oral discussions, and disputes allowed the authors to conclude that Russian scientific communication is characterized by a high level of categoricalness, which suggests potential conflictogenity in such type of interaction. The article discusses ways of neutralizing categoricalness through the use of several mitigation tools, including lexico-stylistic and syntactical ones, intended to eliminate the destructive component from scientific communication На примере научного дискурса авторы рассматривают категоричность
как коммуникативную категорию, оказывающую влияние на характер протекания
коммуникативного научного взаимодействия. Результаты дискурсивного
и контекстуального анализа реализации категоричности позволили выявить
ее взаимосвязь с категориями вежливости, авторитетности, уверенности,
субъективности, эмоциональности. Благодаря анализу примеров научных
рецензий и устных научных дискуссий в исследовании сделан вывод о том, что
русскоязычной научной коммуникации свойствен
высокий уровень категоричности,
что обусловливает потенциальную конфликтогенность подобного взаимодействия.
В статье предлагаются пути и способы нейтрализации категоричности с помощью
ряда митигативных средств, что призвано способствовать конструктивному научному
общению