Показать сокращенную информацию

Shunkeyeva, Saule A.en
Zhetpisbayeva, Bakytgul A.en
Smagulova, Gulnara T.en
Syrymbetova, Lyailya S.en
Dyakov, Dmitriy V.en
Шункеева, С. А.ru_RU
Жетписбаева, Б. А.ru_RU
Смагулова, Г. Т.ru_RU
Сырымбетова, Л. С.ru_RU
Дьяков, Д. В.ru_RU
2020-09-29T03:58:47Z
2020-09-29T03:58:47Z
2020-09
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/136689
The trilingual strategy in the context of state language policy of the Republic of Kazakhstan predetermined the research needs to specify the functioning of English language as well as its spreading, status and role in the communicative and language space of Kazakhstan. It is the purpose of the article to investigate the specified functioning of English language in the student’s micro society under the conditions of Kazakhstani polylingualism. The research is based on the concepts of sociological and interactional (social induced) communicative and theoretical sociolinguistics. The student’s microcommunity with peculiar linguistic and behavioral characteristics is meant to be the object of research. There are applied the principal empirical method of obtaining knowledge for pedagogical and sociological research that is sample-based questioning and mathematical and statistical analysis. The main results involve the analysis of the empirical data obtained during questioning. While researching the authors revealed the specifics of English language’s functioning in the student’s microcommunity that initially caused by individual and personal motivation of the native speakers. In the conclusion the authors deduce that specifics of English language’s functioning in the student’s microcommunity is determined by the unique language situation in Kazakhstan due to cooperative functioning of two powerful languages that is the Kazakh and Russian in the united communicative space. The authors state that communicative function of English language in the student’s environment at the present stage is generally realized in the academic sphere (study and science) and more rarely in the daily sphere of communicationen
Политика трехъязычия в контексте государственной языковой политики Республики Казахстан предопределила необходимость исследования специфики функционирования английского языка, его распространения, статуса и роли в коммуникативно-языковом пространстве Казахстана. Цель статьи – исследовать специфику функционирования английского языка в студенческом микросоциуме в условиях казахстанского полилингвизма. Исследование опирается на концепты социологической и интеракционной (социально обусловленной) коммуникативно-теоретической социолингвистики. Объектом исследования выступил студенческий микросоциум с присущими ему лингвистическими и поведенческими характеристиками. Основной метод исследования – эмпирический метод познания педагогических и социологических исследований – анкетирование, имевшее выборочный характер, а также метод математически-статистического анализа. Основные результаты заключаются в обобщении полученных при анкетировании эмпирических данных. В ходе исследования авторы выявили специфику функционирования английского языка в студенческом микросоциуме, обусловленную, прежде всего, индивидуально-личностной мотивацией языковых носителей. В заключение сделаны выводы о том, что специфика функционирования английского языка в студенческом микросоциуме детерминируется своеобразием языковой ситуации в Казахстане, обусловленной, прежде всего, софункционированием в едином коммуникативном пространстве двух мощных языков – казахского и русского. Авторы отмечают, что коммуникативная функция английского языка в студенческой среде на современном этапе реализуется преимущественно в академической сфере (учеба и наука), реже – в повседневной сфере общенияru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
sociolinguistic monitoringen
English languageen
trinity of languages policyen
student’s microcommunityen
communicative linguistic spaceen
questionnaireen
level of English proficiencyen
социолингвистический мониторингru_RU
английский языкru_RU
политика трехъязычияru_RU
студенческий микросоциумru_RU
коммуникативно-языковое пространствоru_RU
анкетированиеru_RU
уровень владения английским языкомru_RU
English Language’s Functioning in the Student’s Microcommunity: a Case of Kazakhstanen
Функционирование английского языка в студенческом микросоциуме (на примере Казахстана)ru_RU
Journal Articleen
Shunkeyeva, Saule A.: Innovative University of Eurasia Pavlodar, Kazakhstan; saule_shunk@mail.ru; ORCID: 0000–0001–9733–0943en
Zhetpisbayeva, Bakytgul A.: Innovative University of Eurasia Pavlodar, Kazakhstan; zhetpisbajeva@mail.ru; ORCID: 0000–0002–1528–4494en
Smagulova, Gulnara T.: Karaganda University named after academician E.A. Buketov Karaganda, Kazakhstan; ORCID: 0000–0003–0616–0067en
Syrymbetova, Lyailya S.: Innovative University of Eurasia Pavlodar, Kazakhstan; leila0767@mail.ru; ORCID: 0000–0002–5063–3231en
Dyakov, Dmitriy V.: Innovative University of Eurasia Pavlodar, Kazakhstan; diakovd@mail.ru; ORCID: 0000–0001–6113–6065en
Шункеева, С. А.: Инновационный Евразийский Университет Казахстан, Павлодарru_RU
Жетписбаева, Б. А.: Инновационный Евразийский Университет Казахстан, Павлодарru_RU
Смагулова, Г. Т.: Карагандинский университет им. Е. Букетова Казахстан, Карагандаru_RU
Сырымбетова, Л. С.: Инновационный Евразийский Университет Казахстан, Павлодарru_RU
Дьяков, Д. В.: Инновационный Евразийский Университет Казахстан, Павлодарru_RU
1529–1540ru_RU
10.17516/1997-1370-0661
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2020 13 (9)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию