Показать сокращенную информацию

Andronnikova, Olga O.en
Radzikhovskaya, Olga E.en
Андронникова, О. О.ru_RU
Радзиховская, О. Е.ru_RU
2020-09-29T03:44:43Z
2020-09-29T03:44:43Z
2020-09
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/136688
This article discusses the perception of the effectiveness of school mediation services by adolescents with deviant behaviour. The research was based on Russian speaking adolescents aged 13-17 years (128 interviewees, including 78 girls and 50 boys). The questionnaire was developed in compliance with similar researches using expert evaluation. The results of the research are analyzed as per the Pearson correlation coefficient. The analysis of the difference in the perception of the effectiveness of mediation practices by a group directly involved in the implementation of mediation practices (group 2 of 40 persons) and a group with no direct experience of mediation (group 1 of 88 persons) resulted in some conclusions. The participants of group 2 consider the mediation method an effective means of resolving conflicts, increasing interpersonal skills, and respect for the interlocutor. Mediation is also an effective means of self-development and self-understanding for group 2. Group 1 displays infantile expectations of mediation effects and high sensitivity to fairnessen
В данной статье рассматриваются вопросы восприятия эффективности школьных служб медиации подростками с девиантным поведением. Исследование проведено на русскоязычной выборке подростков в возрасте 13–17 лет (128 испытуемых, из них 78 девушек и 50 юношей). Анкета разработана на основе аналогичных исследований с использованием экспертной оценки. Результаты исследования проанализированы при помощи коэффициента сопряженности Пирсона. Анализ разницы в восприятии эффективности практик медиации группой, непосредственно участвующей в реализации практик медиации (40 человек – группа 2), и группой, не имеющей непосредственного опыта медиации (88 человек – группа 1), позволил сделать ряд выводов. По мнению участников группы 2, метод медиации выступает эффективным средством решения конфликтов, увеличения навыков межличностного взаимодействия и уважительного отношения к собеседнику. Также медиация является эффективным средством саморазвития и самопонимания для участников группы 2. В группе 1 наблюдаются инфантильные ожидания эффектов медиации и высокая чувствительность к справедливостиru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
mediationen
deviant behaviouren
adolescentsen
interpersonal relationsen
conflict competenceen
victimizationen
educationen
медиацияru_RU
девиантное поведениеru_RU
подросткиru_RU
межличностные отношенияru_RU
конфликтная компетентностьru_RU
виктимизацияru_RU
образованиеru_RU
Specifics of the Attitude of Students with Deviant Behaviour to School Mediation Serviceen
Специфика отношения к к школьной службе медиации учеников с девиантным поведениемru_RU
Journal Articleen
Andronnikova, Olga O.: Novosibirsk State Pedagogical University Novosibirsk, Russian Federation; andronnikova_69@mail.ru; ORCID: 0000–0002–1756–7682en
Radzikhovskaya, Olga E.: Novosibirsk State Pedagogical University Novosibirsk, Russian Federation; o.radzihovskaya@gmail.com; ORCID: 0000–0002–9282–2997en
Андронникова, О. О.: Новосибирский государственный педагогический университет Российская Федерация, Новосибирскru_RU
Радзиховская, О. Е.: Новосибирский государственный педагогический университет Российская Федерация, Новосибирскru_RU
1517–1528ru_RU
10.17516/1997-1370-0660
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2020 13 (9)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию