Rational Theology in Polemic Strategies of Early Christian Apologues
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/135930Автор:
Svetlov, Roman V.
Shmonin, Dmitry V.
Светлов, Р.В.
Шмонин, Д.В.
Дата:
2020-08Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2020 13 (8)Аннотация:
The texts of early Christian apologists are an example of a clear argumentative
reaction to a number of external and internal challenges. The internal ones included
changes in the size and structure of the community, increased heterodoxia, and a decrease
in eschatological moods. Among the external – on the one hand, the growth of hostility
and systematic persecution on the part of Rome, on the other, the specific atmosphere of
the “age of the Antonines”, age of imperators who practiced, at least formally, a policy
of mercy. All this stimulated the development of rhetoric in Christian literature, the
formation of the genre of Christian apology, as well as specific apologetic strategies, in
which early Christian rational theology was reflected. Its most important element was the
formation of ideas about a righteous life as the root condition of philosophical wisdom.
It is this approach that helps, for example, Justin Martyr find a way to convert ancient
wisdom into a rational-theological toolkit of apologetics Творчество раннехристианских апологетов представляет собой пример
четкой реакции на целый ряд внешних и внутренних вызовов. К числу внутренних
относилось изменение численности и структуры общины, усиление гетеродоксии,
снижение эсхатологических настроений. К числу внешних – с одной стороны, рост
враждебности и систематического преследования Рима, с другой – особая атмосфера «века Антонинов», практиковавших хотя бы формально политику милосердия.
Все перечисленное стимулировало развитие риторики в христианской литературе, формирование жанра христианской апологии, а также специфических апологетических стратегий, в которых получила отражение раннехристианская рациональная теология. Важнейшим ее элементом стало формирование представлений
о жизни праведной как корневом условии философской мудрости. Именно такой
подход помогает, например, Иустину найти способ конвертации античной мудрости в рационально-теологический
инструментарий апологетики