Under the Eye of Others (the Socialized Interpretation of Shame in the History of Ethics)
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/135927Автор:
Prokof’ev, Andrei V.
Прокофьев, А.В.
Дата:
2020-08Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2020 13 (8)Аннотация:
The main purpose of the article is to reconstruct the development of a
socialized interpretation of shame in the Western philosophical tradition from antiquity
up to the 17th century. Along with the standard methods of conducting research in the
history of philosophy (critical, comparative, hermeneutical, etc.), the author resorts to
a strategy of identifying the historical sources and rudimentary forms of contemporary
theoretical approaches to understanding moral phenomena. With regard to shame, there
are three such approaches, or three interpretations: socialized (identifying shame with
negative feelings about a real or imagined loss of face), anthropological (identifying
shame with a painful reaction to the generic imperfection of a person in the sphere of
corporeality) and desocialized (identifying shame with negative feelings of an individual
generated by the awareness of the worthlessness of his own moral character). Studying
the development of each of them requires an understanding of how they historically
interacted with each other. The first detailed description of shame from the socialized
perspective was proposed by Aristotle. In it, shame appears as a fear of disrepute or
suffering from it, that is, a negative feeling that presupposes that other people know that
an individual has committed an objectively vicious act or that he does not have some
objectively valuable quality. Aristotle viewed shame as a less perfect moral trait than
virtue (in contemporary socialized conceptions of shame, guilt is usually its more perfect
alternative). Thomas Aquinas relies on the Aristotelian understanding of shame, but: a)
connects it with the anthropological interpretation proposed by Augustine, b) makes a
special emphasis on the fact that shame is appropriate only in the case of the sinfulness
of the act. The early modern socialized conceptions of shame are characterized by a
movement from doubt about the reasonableness of this feeling to its partial or complete
rehabilitation. At the same time, R. Descartes, B. Spinoza and J. Locke, unlike Aristotle
and Thomas, approve of shame not only because it is an imperfect counterpart of virtue,
but also in connection with its positive social role (as a means of social discipline and
an expression of sociability). Although early modern thinkers discuss moral emotions of
self-assessment that are not mediated by the “eye of others” (repentance, remorse), they
do not oppose them to shame Основная цель статьи состоит в том, чтобы реконструировать развитие социализированной интерпретации стыда в западной философской традиции
с античности до XVII в. Наряду со стандартными методами проведения историко-философского
исследования (критическим, сравнительным, герменевтическим
и т. д.) автор прибегает к стратегии выявления исторических истоков и рудиментарных форм бытования современных теоретических подходов к пониманию тех
или иных феноменов. В отношении стыда существуют три таких подхода, или три
интерпретации: социализированная (отождествляющая стыд с негативными переживаниями по поводу реальной или воображаемой потери лица), антропологическая (отождествляющая стыд с болезненной реакцией на родовое несовершенство
человека в сфере телесности) и десоциализированная (отождествляющая стыд с негативными переживаниями индивида, которые порождены осознанием негодности
собственного морального характера). Анализ формирования каждой из них требует понимания того, как они исторически взаимодействовали между собой. Первое
развернутое описание стыда в социализированной перспективе было предложено
Аристотелем. В нем стыд выступает как страх бесчестья или страдание от него,
то есть как негативное переживание, которое предполагает, что другие люди знают
о совершении индивидом объективно порочного действия или об отсутствии у него
какого-то
объективно положительного качества. Аристотель рассматривал стыд
как менее совершенную моральную способность, чем добродетель (в современных
социализированных концепциях стыда его более совершенной альтернативой выступает обычно вина). Фома Аквинский опирается на аристотелевское понимание
стыда, но: а) соединяет его с антропологической интерпретацией, предложенной
Августином, б) делает специальный акцент на том, что стыд уместен исключи-
тельно в случае греховности деяния. Для новоевропейских социализированных концепций стыда характерно движение от сомнения в разумной обоснованности этого чувства к его частичной реабилитации. При этом Р. Декарт, Б. Спиноза
и Дж. Локк, в отличие от Аристотеля и Фомы, одобряют стыд не только потому,
что он является несовершенным двойником
добродетели, но и в связи с его положительной общественной ролью (как средство дисциплинирования и выражение
социабельности). Хотя новоевропейские мыслители обсуждают моральные эмоции
самооценки, не опосредованные «оком других» (раскаяние, угрызения совести),
они не противопоставляют их стыду