Overcoming Word-Centrism: Towards a New Foundation for the Philosophy of Language
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/135921Автор:
Boroday, Sergey Yu.
Бородай, С.Ю.
Дата:
2020-08Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2020 13 (8)Аннотация:
This article attempts to rethink the understanding of language as a “set of
words” that correspond to the “objects” of external reality, which is characteristic of
Western philosophy and lay perception. The following arguments are offered against
this approach: the concept of “word” (like the actual division into morphology and
syntax) has no metalinguistic status; the classification of parts of speech is languagespecific,
so that the prototypical referential function of a “noun” cannot lay claim to the
status of a universal linguistic function; and the idea of language as a “set of words”
only reflects the specific metapragmatic awareness of speakers of European languages.
Through examining the facts of linguistic diversity and linguistic functions in light of
grammatical typology, the author shows that the most adequate interpretation of the
relationship between language and reality is an understanding that characterizes language
as a large-scale device for forcing its users towards a specific depiction of events. The
author also emphasizes the fundamental specificity of the grammatical structure and
usage models of each concrete linguistic system. In order to promote a philosophical
understanding of language, it is necessary to move from a naïve model that operates with
“word – reference – object” to a more realistic model involving “language (as a set of
morphosyntactic patterns of conceptualization) – correspondence – event (as a complex
situation involving meaning).” В статье представлена попытка переосмыслить характерное для западной философии и бытового сознания понимание языка как «набора слов», соотнесенных с «объектами» внешней действительности. Против такого подхода
приводятся следующие аргументы: понятие «слова» (как и само деление на морфологию и синтаксис) не имеет металингвистического статуса; классификация частей речи лингвоспецифична, так что прототипическая референциальная функция
«существительного» не может претендовать на статус универсальной языковой
функции; представление о языке как «наборе слов» отражает лишь специфическую
метапрагматическую осведомленность носителей европейских языков. Рассматривая факты языкового разнообразия и языковых функций в свете грамматической типологии, автор показывает, что наиболее адекватной интерпретацией соотношения
языка и действительности является такое понимание, которое характеризует язык
как масштабный аппарат по принуждению к определенному изображению события. При этом подчеркивается фундаментальная специфичность грамматической
структуры и узусных моделей каждой конкретной лингвистической системы. Для
продвижения философского осмысления языка необходимо перейти от наивной
схемы «слово – референция – объект» к более реалистичной схеме «язык (как набор морфосинтаксических паттернов концептуализации) – соотнесение – событие
(как комплексная смысловая ситуация)»