The Philosophical Category of the Ideal in the Models of the Future State of the Religious Extremists
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/135534Автор:
Izluchenko, Tatiana V.
Gergilev, Denis N.
Bardakov, Andrei V.
Излученко, Т.В.
Гергилев, Д.Н.
Бардаков, А.В.
Дата:
2020-07Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2020 13 (7)Аннотация:
The article analyzes the philosophical category of the ideal in the models
of the future state structure, which are developed by the religious extremists in the
context of modern social reality as the implementation of the ideal. The research is based
on the activities of the Hizb ut-Tahrir al-Islami terrorist organization in Siberia. It is
aimed at identifying the components of the religious extremist associations’ ideology of
constructing a model of an ideal state. The socio-philosophical analysis of the ideology
provisions and the hermeneutical approach to the manifestations of extremism serve
the basis of the research methodology. The extremist ideas in religion are deviations
from the norm and can arise in any religious tradition, thus expanding the scope of
interpretations of religious law and positioning the existing situation in the religious
community as untrue and distorted. The future state is represented by the extremists as
an ideal social structure established on the principle of justice and in accordance with
sacred precepts. The conflict of such worldview ideas as “it should be so” and “it is
so” as well as the “perfectionist illusion” about an ideal society imply the possibility of
creating an ideal world in modern social reality. Violence is understood as a necessary
means to achieve this goal if other methods are ineffective. The authors characterize the
similarities between the models of an ideal society developed by the religious extremism
and the utopias in terms of content and interpretation, as well as religious extremist
consciousness and utopian thinking in terms of structure and orientation. The ideologies
of extremist associations embrace the understanding of the principle of justice, the idea
of exclusivity, the model of the ideal, and the theological foundations of social actions.
The tendency of thinking to utopian ideas, the intuitive assumption of the existence of
an ideal, just society, and the conflict between “the proper” and “the existing” contribute
to the spread of extremist ideas. Extremism uses the properties of consciousness:
religiousness and thinking in absolute categories (in a destructive aspect in order to
add naturalness to its ideas) and religious ideas (in order to justify illegal activities with
a sacred will). The actions of the members of the extremist associations are given the
status of free personal choice regarding the fulfillment of religious prescriptions and the
divine will to create a world just society Статья посвящена анализу философской категории идеального
в моделях будущего государственного устройства, которые разрабатываются
религиозными экстремистами в контексте современной социальной реальности
как реализация идеального. Исследование основано на изучении деятельности
террористической организации «Хизб ут-Тахрир аль-Ислами» на территории
Сибири. Целью работы служит выявление составляющих компонентов
идеологии религиозных экстремистских объединений, конструирующих
модель идеального государства. Социально-философский анализ положений
идеологии и герменевтический подход к проявлениям экстремизма находятся
в основе методологии исследования. Экстремистские идеи в религии являются
отклонениями от нормы и могут возникнуть в любой религиозной традиции,
расширяя область интерпретаций религиозного права и позиционируя
существующее положение в религиозном сообществе неистинным и искаженным.
Будущее государство представляется экстремистами идеальным общественным
устройством, созданным на принципе справедливости и согласно священным
предписаниям. Конфликт мировоззренческих позиций «должно быть так» и
«так есть», наличие «перфекционалистской иллюзии» об идеальном обществе
подразумевают возможность создания идеального мира в современной
социальной действительности. Насилие понимается необходимым средством
достижения данной цели, если другие способы малоэффективны. Авторами
характеризуются сходства моделей идеального общества, разработанные
религиозным экстремизмом, и утопий по содержанию и интерпретациям, а
также религиозного экстремистского сознания и утопичного мышления по
структуре и направленности. Понимание принципа справедливости, идеи
исключительности, модели идеального и богословских основ социальных
действий содержатся в идеологиях экстремистских объединений. Склонность
мышления к утопичным идеям, интуитивное допущение существования
идеального, справедливого общества и конфликт между «должным» и «сущим» способствуют распространению экстремистских идей. Экстремизм использует
свойства сознания: религиозность и мышление абсолютными категориями – в
деструктивном аспекте для придания своим идеям естественности, а религиозные
идеи – для обоснования противоправной деятельности священной волей.
Действиям участников экстремистских объединений придается статус свободного
личностного выбора, связанного с исполнением религиозных предписаний и
Божественной воли по созданию всемирного справедливого общества
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Subjectification Processes in the Religious Tradition (Problem Statement)
Abramov, Iuriy F.; Kuybar’, Vladimir I.; Smirnov, Alexei E.; Абрамов, Ю.Ф.; Куйбарь, В.И.; Смирнов, А.Е. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-03)The objective of the article is to outline the possible field of the religion research related to the processes of subjectification in religious traditions. Various religious traditions form up different type of cultures ... -
Religion and Cultural Interaction in the Republic of Buryatia
Amogolonova, Darima D.; Sodnompilova, Marina M.; Амоголонова, Д.Д.; Содномпилова, М.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-04)The paper discusses the processes of interaction between religious groups and institutions in post soviet Buryatia in the context of a religious revival in Russia. The authors argue that swift return of religiosity from ... -
On the Problem of Dialectics of Basic Models of Good and Evil in the Process of Social and Cultural Communication
Ivanova, Evgenia V.; Иванова, Е.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-05)This article is dedicated to the analysis of dialectical interplay of such essential aspects of life in the modern world as good and evil. Is there such thing as “the absolute good” or “the absolute evil”? Why are infernal ... -
Religions of «New Age»: Religion Studies’analysis
Chernishkova, Zoya E.; Чернышкова, З.Е. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-07)The author analyzes the New Age movement as one type of new religious movements and as a specific quasi-religious subculture in the modern society -
Religious Situation and Buryat Identity
Yelaeva, Irina E.; Елаева, И.Э. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-01)This article is devoted to the analysis of the relationship of the religiosity and Buryat identity; the historical context of the formation of the modern religious situation in Buryatia, which, in turn, has an impact on ...