The Image of the Yenisei in the Paintings of Krasnoyarsk Artists
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/135366Автор:
Kistova, Anastasia V.
Bulak, Ksenia A.
Pimenova, Natalia N.
Shimanskaya, Ksenia I.
Pashova, Elina V.
Кистова, А.В.
Булак, К.А.
Пименова, Н.Н.
Шиманская, К.И.
Пашова, Э.В.
Дата:
2020-06Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2020 13 (6)Аннотация:
The Yenisei river occupies a significant place both in the sphere of regional
identity and in paintings and graphic works of Krasnoyarsk artists, since it forms the
image of Krasnoyarsk and is a connecting link of the Yenisei Siberia. The article analyses
paintings and graphic works of Krasnoyarsk artists to identify the features of the image
of the Yenisei in regional art.
The study is based on the theoretical principles of the modern theory of visual arts and on
the analysis of the selected paintings and graphic works of Krasnoyarsk artists of the 20th
and 21st centuries from the collection of the Krasnoyarsk Art Museum named after V.I.
Surikov. A wide range of sources, including studies of ethnocultural identity, the specific
features of artistic culture and the characteristics of Krasnoyarsk landscapes is considered.
In the process of comparing the analysis results, it has been revealed that for Krasnoyarsk
artists the Yenisei is not only the embodiment of endless natural forces, but also a
connecting and harmonising link between the human world and the natural world, at the
same time representing a special identity of Siberians (Amosova, et al., 2019) Река Енисей занимает значительное место как в сфере региональной
идентичности, так и в творчестве красноярских художников, поскольку формирует
облик города Красноярска и является связующим звеном Енисейской Сибири. В
статье анализируются живописные полотна и графическая работа красноярских
художников с целью выявления особенностей образа Енисея в региональном
искусстве.
Исследование основывается на теоретических положениях современной теории
изобразительного искусства и на анализе репрезентантов коллекции произведений
красноярских художников XX-XXI вв. из собрания Красноярского художественного
музея имени В.И. Сурикова. Рассматривается широкий круг источников,
включающих в себя исследования этнокультурной идентичности, специфики
художественной культуры и особенностей красноярских пейзажей.
При сопоставлении результатов анализа установлено, что для красноярских
художников Енисей является не только воплощением бескрайних природных сил,
но и связующим, гармонизирующим звеном между Миром человека и Миром
природы, в то же время представляя особую идентичность сибиряков (Amosova, et
al., 2019)
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Жанр пейзаж в искусстве красноярской художественной школы
Бахова, Н.А.; Bakhova, Natalia A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2010-08)Cтатья посвящена исследованию истории развития и своеобразия пейзажной живописи красноярской художественной школы в период кон.XIX - нач.XXI веков как уникального явления региональной культуры. Жанр пейзажа является одним ... -
Картины Бориса Михайловича Кустодиева периода 1917–1922 годов: философско-искусствоведческий анализ
Лещинская, Н. М.; Тарасова, М. В.; Колесник, М. А.; Leshchinskaia, Natalia M.; Tarasova, Maria V.; Kolesnik, Maria A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2023-04)Художник, проживший непростую жизнь, смог удивительным образом гармонизировать противоположности в своем творчестве. Мастер интегрировал традиции народного творчества и академизма. Его художественный язык сформирован слиянием ... -
Native Culture of the 19th – 20th Centuries in Search After Truth. Truth of Real Human Being in Vladimir Solovyov’s Philosophy of the Universal Unity and Works of Art in the Russian Painting
Libakova, Natalia M.; Koptzeva, Natalia P.; Н.М. Либакова; Н.П. Копцева (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2009-03)The specificities of the Russian culture of the 19th – 20th centuries are considered in the article. The authors think that the main philosophical problem of all times and nations is trustworthiness of truth for a man ... -
Уральское старообрядческое иконописание: зарождение, эволюция, стилистические особенности (историографический аспект)
Трофимова, Н.В.; Trofimova, Natalia V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-01)The present article is devoted to the analysis of research points of view on a set of questions in the field of Old Russian icon-painting traditions of the Ural study. Special attention in the analysis was paid to the ... -
Architectural Space in the Paintings by Vincent van Gogh
Avdeeva, Yuliya N.; Degtyarenko, Kseniya A.; Kolesnik, Maria A.; Koptseva, Natalia P.; Pchelkina, Daria S.; Shpak, Anna A.; Авдеева, Ю. Н.; Дегтяренко, К. А.; Колесник, М.А.; Копцева, Н. П.; Пчелкина, Д. С.; Шпак, А. А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-06)The article presents an overview of the basic conceptual post-impressionism principles to identify the artistic and sociocultural context of the works by Vincent van Gogh, and the published researches of paintings by Van ...