Определение уровня заряда литий-ионного аккумулятора на основе алгоритма расширенного фильтра Калмана
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/135337Автор:
Сяоган, У
Ли, Сюефэн
Щуров, Н.И.
Штанг, А.А.
Ярославцев, М.В.
Дедов, С.И.
Xiaogang, Wu
Li, Xuefeng
Shurov, Nikolay I.
Shtang, Alexander A.
Yaroslavtsev, Michael V.
Dedov, Sergei I.
Дата:
2020-06Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Техника и технологии. Journal of Siberian Federal University. Engineering & Technologies, 2020, 13 (4)Аннотация:
При определении уровня заряда (УЗ) накопителя энергии электрического
транспортного средства (ЭТС) на основе схемы замещения литий-ионного аккумулятора (ЛИА)
возникают значительные трудности. Так, для оценки УЗ использован расширенный фильтр
Калмана (EKF, Extended Kalman filter). Моделирование и экспериментальные результаты
показывают, что оценка УЗ может быть выполнена с использованием алгоритма EKF для
дорожных условий по циклу движения в Китае (Chinacar) и новому европейскому циклу
(NEDC). По сравнению с кулонометрическим методом средняя ошибка оценки УЗ – 1,042 и
1,138 % для циклов соответственно, максимальная ошибка не превышает 4 %. Применение
алгоритма для определения УЗ имеет достаточную устойчивость и сходимость As the core component of electric vehicle, lithium-ion battery needs to adopt effective
battery management method to prolong battery life and improve the reliability and safety. The accurate
estimation of the battery SOC can be used to prevent the battery over charge and over discharge,
reduce damage to the battery and improve battery performance, which plays a vital role in the battery
management system. The study of battery SOC estimation mainly focused on the battery model
construction and SOC estimation algorithm. Aiming at the problem that the state of charge (SOC) of
electric vehicle is difficult to be accurately estimated under complex operating conditions, based on the
parameter identification of the equivalent circuit of a ternary polymer lithium-ion battery, an Extended
Kalman Filter (EKF) algorithm was used to estimate the SOC of the ternary polymer lithium-ion
battery. Simulation and experimental results show that the estimation of SOC can be carried out by
using the EKF algorithm under the conditions of China Passenger Car Condition (Chinacar) and new
European driving cycle (NEDC) Compared with the coulomb counting method, the average error of
SOC estimation can be realized is 1.042% and 1.138% respectively, the maximum error within 4%.
Application of this algorithm to achieve SOC estimation has good robustness and convergence