Igarka as a Frontier: Lessons from the Pioneer of the Northern Sea Route
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/135307Автор:
Zamiatina, Nadezhda Yu.
Замятина, Н.Ю.
Дата:
2020-05Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2020 13 (5)Аннотация:
The article considers the development trajectory of Igarka, a pioneer export
port of the Northern Sea Route. The focus is made on analyzing the possibilities of
preserving the town after the collapse of the town-forming enterprises. The main
conceptual framework of the analysis is the Jack London’s hypothesis introduced by
Alaskan economist Lee Husky (about potential of frontier cities for further development
in the post-boom period). The findings are that the reason for the current economic and
social crises in Igarka is not only the change in the conditions of timber export and
navigation along the Northern Sea Route in the 1990s, but also the reduced economic
functions of the town, as well as the decrease in the diversity of the urban environment
as a whole, after paradoxically record production indicators in the last Soviet decades В статье рассматривается траектория развития Игарки, пионерного
экспортного порта Севморпути, с точки зрения анализа возможностей сохранения города после краха градообразующего предприятия. Основной концептуальной рамкой анализа служит гипотеза «Джека Лондона» аляскинского экономиста
Ли Хаски о возможности накопления фронтирными городами потенциала для
дальнейшего развития в послебумовый период. Причиной современного экономического и социального кризиса Игарки видится не только изменение условий лесоэкспорта и судоходства по Северному морскому пути в 1990-е годы, но и сужение
экономических функций города, а также уменьшение разнообразия городской среды в целом, парадоксально сопутствовавшее рекордным производственным показателям в последние советские десятилетия