Показать сокращенную информацию

Kochetkov, Maksim V.en
Kovalevich, Igor’ A.en
Кочетков, М.В.ru_RU
Ковалевич, И.А.ru_RU
2020-02-28T07:53:04Z
2020-02-28T07:53:04Z
2020-02
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/134957
The relevance of the research is due to the destructive influence of digitalization of society, globalization processes, technological and social progress on a person in his spiritual and physical integrity. These are, first of all, such technological and sociocultural factors as virtualization of the individual’s consciousness, cyborgization, loss of subjectivity in the process of merging with information machine complexes, genetic engineering, cloning, pharmaceutical modifying human influence. It is proved that a broad interpretation of educational and pedagogical discourse is adequate for the modern socio-cultural space, which is becoming more complicated for description, which makes it synonymous with such a basic category for pedagogical science as the pedagogical process. The marked tendency is estimated as negative, as the categorical value of basic concepts for pedagogy is lost, the subject of pedagogical science in the system of human Sciences is blurred. Therefore, a highly specialized definition of specific features of pedagogical discourse is justified. It is concluded that the pedagogical category “zone of immediate development” in its socio-cultural hypostasis contributes to the designation of specific features of educational and pedagogical discourse, focusing on specific pedagogical tasks. For example orientation to the zone of the nearest development of the individual in the process of his constant development and self-development assumes permanent diagnostic correction on the part of the teacher in relation to the student. This favors the consistency of the socio-cultural experience transmitted by the teacher with the life experience of the student, the emotional “inclusion” of the latter in the educational processen
Актуальность исследования обусловлена деструктивным влиянием на человека в его духовной и телесной целостности цифровизации общества, глобализационных процессов, технологического и социального прогресса. Это, прежде всего, такие факторы, как виртуализация сознания индивида, киборгизация, потеря субъектности в процессе слияния с информационными машинными комплексами, генная инженерия, клонирование, фармацевтическое модифицирующее влияние. Обосновано, что современному усложняющемуся для описания социокультурному пространству адекватна широкая трактовка образовательно-педагогического дискурса, что делает его синонимичным такой базовой для педагогической науки категории, как педагогический процесс. Отмеченная тенденция оценивается как негативная, так как уходит категориальная ценность базовых для педагогики понятий, размывается предмет педагогической науки в системе наук о человеке. Поэтому предложено узкоспециализированное определение специфических особенностей педагогического дискурса. Сделан вывод о том, что педагогическая категория «зона ближайшего развития» в ее социокультурной ипостаси способствует обозначению таких особенностей, акцентированию внимания на специфических педагогических задачах. Например, ориентация на зону ближайшего развития индивида в процессе его постоянного развития и саморазвития предполагает перманентную диагностическую коррекцию со стороны педагога. Это благоприятствует согласованности транслируемого социокультурного опыта с жизненным опытом обучаемого, эмоциональному «включению» последнего в учебно-воспитательный процессru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
discourseen
pedagogical discourseen
zone of immediate developmenten
content of educationen
linguisticsen
pedagogical systemen
pedagogical processen
communicative competenceen
competence approachen
science studiesen
дискурсru_RU
педагогический дискурсru_RU
зона ближайшего развитияru_RU
содержание образованияru_RU
языкознаниеru_RU
педагогическая системаru_RU
педагогический процессru_RU
коммуникативная компетентностьru_RU
компетентностный подходru_RU
науковедениеru_RU
самоактуализацияru_RU
Specific Features of Educational and Pedagogical Discourse in the Context of Anthropological Challenges: Socio-Cultural Approachen
Специфические особенности педагогического дискурса в условиях антропологических вызовов: социокультурный подходru_RU
Journal Articleen
Kochetkov, Maksim V.: Norilsk State Industrial Institute Norilsk, Russian Federation; Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; m-kochetkov@yandex.ruen
Kovalevich, Igor’ A.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federationen
Кочетков, М.В.: Норильский государственный индустриальный институт Российская Федерация, Норильск; Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
Ковалевич, И.А.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
268–277ru_RU
10.17516/1997-1370-0578
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2020 13 (2)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию