Показать сокращенную информацию

Issers, Oxana S.en
Иссерс, О. С.ru_RU
2019-10-31T01:15:10Z
2019-10-31T01:15:10Z
2019-10
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/126882
The article discusses the results of a pilot sociolinguistic experiment. Its purpose was to study the ideas of speech culture among high school students using questionnaires. The objectives of the study included the identification of the value-based attitude of informants towards the speech ideal and the carriers of “exemplary speech”, opinions of the level of contemporary youth speech culture, as well as shortcomings and values of modern Russian speech. The questionnaire included high school students’ assessment of language innovations and specific facts of word use, including the norms of the literary language that went beyond the norm boundaries. The survey was conducted among high school students of Omsk and the Omsk region. It was found that, for informants, public media people most often act as carriers of exemplary speech, among which TV presenters, writers, and cultural professionals have a priority. At the same time, 14 % of respondents found it difficult to “personify” their speech ideal in relation to modern speech. Moreover, the results of the experiment showed young people prioritize such characteristics of speech culture as compliance with the norms of the literary language, effectiveness and ethics of speech. At the same time, the experiment revealed the influence of stereotypes about “language clogging with foreign words” perpetuated by Russian media. The author considers the relevance of a scientific approach to understanding language development for high school linguo-didactic practiceen
В статье обсуждаются результаты пилотного социолингвистического эксперимента, целью которого стало изучение представлений о речевой культуре учащихся старших классов. Задачи исследования — выявить методом анкетирования представления информантов о речевом идеале и носителях «образцовой речи», мнения об уровне речевой культуры современной молодежи, а также о достоинствах и недостатках современной русской речи. Вопросы анкеты включали оценку старшеклассниками языковых новаций, в том числе выходящих за границы норм литературного языка. В целях изучения указанных аспектов было проведено анкетирование старшеклассников Омска и Омской области. Установлено, что для информантов в качестве носителей образцовой речи выступают медийные персоны, среди которых приоритетное положение занимают телеведущие, писатели, деятели культуры. 14 % анкетируемых затруднились в «персонификации» своего речевого идеала применительно к современной речи. Результаты эксперимента показали значимость для молодежи таких характеристик речевой культуры, как соблюдение норм литературного языка, эффективность и этическая составляющая речи. В то же время эксперимент выявил стереотипы о «засорении языка иностранными словами», активно транслируемые в российских медиа. Автор считает значимой для лингводидактической практики задачу формирования у старшеклассников научного подхода к осмыслению языкового развитияru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
sociolinguistic experimenten
language normen
speech cultureen
speech idealen
valuesen
социолингвистический экспериментru_RU
языковая нормаru_RU
речевая культура, речевой идеалru_RU
ценностиru_RU
Representations of Speech Culture Through the Prism of Youth Consciousness (According to a Regional Sociolinguistic Experiment)en
Представления о речевой культуре через призму молодежного сознания (по данным регионального социолингвистического эксперимента)ru_RU
Journal Articleen
Issers, Oxana S.: Dostoevsky Omsk State University 55a Mira, Omsk, 644077, Russia; Isserso@mail.ru; ORCID: 0000–0003–4027–6346en
Иссерс, О. С.: Омский государственный университет им. Ф. М. Достоевского Россия, 644077, Омск, пр. Мира, 55аru_RU
1854–1867ru_RU
10.17516/1997–1370–0493
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (10)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию