Показать сокращенную информацию

Kulikova, Liudmila V.en
Mikalauskaite, Elizaveta Iu.en
Куликова, Л. В.ru_RU
Микалаускайте, Е. Ю.ru_RU
2019-09-24T07:42:01Z
2019-09-24T07:42:01Z
2019-09
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/125588
Literary xeno-narrative is a text illustrating the experience of interaction with cultural otherness that focuses on contrasting the in-group/out-group categories, with adaptation stress minimization and mental experience transfer as xeno-narrative functions. The author of the xeno-narrative forms the idea of the perfect reader through the implementation of strategies aimed at the recipient. The subjectification strategy of the author’s statement in literary communication is aimed at the reader’s personal acceptance of the author’s meanings in the text and the reader’s emotional involvement and empathy. This process is represented through the lexical and emotionally connotative language tools in xeno-narrative texts and also readers’ reviews corpus. The results of the study indicate the difference in the process of subjectification, understanding of content and the author’s emotional intentions among the readers with different national worldviews. The study is based on the materials of the electronic corpus of English and Russian readers’ reviews of the analysed narrative text. English-speaking readers recorded thematic units typical for the xeno-narrative and showed a high level of empathy to the immigrants’ experience associated with the personal experience of overcoming otherness. Russian-speaking readers drew on the thematic unit associated with intercultural interaction to a lesser extent, focusing on the timeline of growing up.en
Литературный ксенонарратив представляет собой текст, иллюстрирующий опыт взаимодействия с культурной чужеродностью, фокусируя внимание на противопоставлении категорий «свой/чужой». Функциями ксенонарратива являются минимизация стресса адаптации и трансфер ментального опыта. Автор ксенонарратива формирует представление об идеальном читателе через реализацию стратегий, направленных на реципиента. Стратегия субъективизации авторского высказывания в литературной коммуникации направлена на личностное принятие читателем авторских смыслов в тексте, эмоциональную вовлеченность и эмпатию читателя. Этот процесс репрезентируется через лексические и эмоционально-коннотативные языковые средства в ксенонарративных текстах, а также в корпусе читательских рецензий. Результаты исследования свидетельствуют о разнице процесса субъективизации, понимания содержательных и эмоциональных интенций автора у читателей с разными национальными картинами мира. Англоязычные читатели зафиксировали характерные для ксенонарратива тематические блоки, проявили высокий уровень эмпатии к опыту иммигрантов, связанный с личным опытом преодоления чужеродности. Русскоязычные читатели в меньшей степени актуализировали тематический блок, связанный с межкультурным взаимодействием, они сфокусировали внимание на истории взросленияru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
narratologyen
xeno-narrativeen
literary narrative subjectification strategyen
intercultural communicationen
нарратологияru_RU
ксенонарративru_RU
стратегия субъективизации литературного нарративаru_RU
межкультурная коммуникацияru_RU
Subjectification Strategy of Author’s Statement in English Literary Xeno-Narrativeen
Стратегия субъективизации авторского высказывания в англоязычном литературном ксенонарративеru_RU
Journal Articleen
Kulikova, Liudmila V.: Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia; info_ifiyak@sfu-kras.ru; ORCID: 0000–0002–1622–8304en
Mikalauskaite, Elizaveta Iu.: Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russiaen
Куликова, Л. В.: Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
Микалаускайте, Е. Ю.: Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
1648–1658ru_RU
10.17516/1997–1370–0479
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (9)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию