Показать сокращенную информацию

Sobkin, Vladimir S.en
Fedotova, Aleksandra V.en
Собкин, В. С.ru_RU
Федотова, А. В.ru_RU
2019-09-24T07:20:55Z
2019-09-24T07:20:55Z
2019-09
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/125585
The article is devoted to the study of the patterns of network interaction as regards teenagers and their attitude to the aggressive behaviour in social networks. The article is based on data obtained by specialists of the Center for Sociology of Education of the Institute of Education Management of the Russian Academy of Education as a result of an anonymous survey of 2074 students from grades 5, 7, 9 and 11 of Moscow region schools. Methods of mathematical statistics were used for data processing. The analysis is aimed at identifying the influence of social, demographic and behavioural characteristics that determine the attitude of teenagers to aggression in social networks. It has been revealed that the leader’s position of a teenager in the class contributes to a greater participation of this teenager in network interaction, which is associated with their motivation to expand their social circle. The growth in the number of provocative statements in the network communication by the time of graduation indicates that the need for manipulation in social relations plays an important role in the process of network communication at this age. It has been proved that while growing up teenagers start to change the attitude to aggression; the share of high school students who negatively perceive aggression scenes decreases; active users are more likely to show a positive attitude towards aggression scenes, which evidences their “getting used to” the aggressive style of communication on the Internet. Teenagers focused on attracting the attention of others (those who consider their accounts “provocative”, “expansive” or “extraordinary”) are more likely to enjoy watching violent scenes than the owners of “ordinary” accounts. Personal experience of participating in aggressive situations either in the role of an “aggressor” or a “victim” facilitates their acceptance of aggression. The data presented allow us to conclude that the most significant factors for the creation of the teenagers’ attitude to expression of aggression in social networks are their gender, age, frequency of use of social networks, self-presentation on the Internet, social status in the class, estimation of their future successen
Статья посвящена изучению особенностей сетевого взаимодействия подростков и их отношения к проявлениям агрессии в социальных сетях. В основу статьи легли данные, полученные сотрудниками Центра социологии образования «Института управления образованием Российской академии образования» в ходе анонимного анкетного опроса 2074 учащихся 5, 7, 9 и 11 классов школ московской области. При обработке данных использовали методы математической статистики. Анализ результатов направлен на выявление влияния социально-демографических и поведенческих характеристик, определяющих отношение подростков к агрессии в социальных сетях. Выявлено, что лидерская позиция в коллективе класса в большей степени ориентирует подростка на сетевое взаимодействие, связанное с мотивацией расширения его социальной среды. Рост провокативных установок при общении в сети на этапе окончания школы свидетельствует о том, что в процессе сетевого общения на этом возрастном этапе важную роль играет потребность в манипуляции в сфере социальных отношений. Показано, что с возрастом уменьшается доля подростков, негативно воспринимающих сцены агрессии; активные пользователи чаще проявляют позитивное отношение к таким сценам, что свидетельствует о «привыкании» к агрессивной стилистике общения в Интернете. Подростки, ориентированные на привлечение внимания окружающих (те, кто считает свои профили «провокационными», «откровенными» или «неординарными»), чаще получают удовольствие от просмотра сцен насилия, чем владельцы «обычных» страниц. Наличие у подростков опыта участия в ситуациях агрессии в роли «агрессора» или «жертвы» способствует принятию ими агрессии. Приведенные данные позволяют сделать вывод о ведущей роли в формировании отношения подростков к проявлениям агрессии в социальных сетях таких факторов, как пол, возраст, интенсивность пользования социальными сетями, самопрезентация в сети, социальный статус в классе, оценка своей будущей успешностиru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
social networksen
adolescenceen
gender specificsen
social statusen
self-presentation on the Interneten
aggressionen
cyberbullyingen
active usage of social networksen
социальные сетиru_RU
подростковый возрастru_RU
гендерная спецификаru_RU
социальный статусru_RU
самопрезентация в сетиru_RU
агрессияru_RU
кибербуллингru_RU
активность пользования социальными сетямиru_RU
Teenagers in Social Networks: Patterns of Usage and Aggressivenessen
Подросток в социальных сетях: особенности пользования и агрессивностьru_RU
Journal Articleen
Sobkin, Vladimir S.: Center for Sociology of Education “Institute of Education Management of the Russian Academy of Education” 16 Zhukovskogo Str., Moscow, 105062, Russia; sobkin@mail.ruen
Fedotova, Aleksandra V.: Center for Sociology of Education “Institute of Education Management of the Russian Academy of Education” 16 Zhukovskogo Str., Moscow, 105062, Russiaen
Собкин, В. С.: Центр социологии образования Институт управления образованием Российской академии образования Россия, 105062, Москва, ул. Жуковского, 16ru_RU
Федотова, А. В.: Центр социологии образования Институт управления образованием Российской академии образования Россия, 105062, Москва, ул. Жуковского, 16ru_RU
1733–1752ru_RU
10.17516/1997–1370–0480
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (9)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию