Show simple item record

Luzan, Vladimir S.en
В.С. Лузанru
2009-09-21T06:27:05Z
2009-09-21T06:27:05Z
2009-11en
http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/1121
In the modern world, the fact that in the basis of all the «dead ends» of Russia there is only one main fundamental question - the question of individual and collective self-identification, which has become topical in the result of the loss of axiological markers by the modern, becomes more and more obvious. And economics cannot answer this question. In connection with the mentioned, the society comes to understanding that the way out of the given situation will be found only in case the Culture becomes the most important national priority of the country development. It is the authors opinion that main contradiction, which interferes with the becoming of culture as a main factor of the Russian State recovery, is its narrow-minded understanding by the modern politicians, officials and by the main part of the country population as a sphere of leisure and entertainment, but not as a historically formed self-developing and self-regulating system, which obeys objective laws, generates values, norms and traditions, being a treasurer of the nations spiritual experience, and the way of nations self-conscious formation. Speaking about realization of the creative potential of culture, the author focus on the a separate type - the type of cultural policy - in the general policy of the State, within which frames one should clearly differentiate a proper cultural policy and an operative management over the current culturecreative processes as two different levels of strategy and tactics of management activity. In the article cultural policy is perceived as a complex of scientifically based view points and measures for provision of an exhaustive socio-cultural modernization of the society and structural reforms of all the system of the culture-producing institutions; as a system of new principles of proportioning of the state and social components in social and cultural life; as a complex of measures for provision of an anticipatory formation of scientific and educational support of these principles, for provision of a goal-oriented personnel training for competent regulation of future socio-cultural processes, and what is the main - as a conscious correction of the general content of the native culture. In the end of the article there is a realization of the defined priorities of the cultural policy becomes the matter of not only a narrow, limited set of people, being professionally connected with the sphere of culture, but of a wide range of specialists, being responsible for public management of socio-economical and socio-political processes. The process of realization must have a regulating influence on mass media activity, publicity, and industry of leisure and show business, which now become sectors of the economical process, using the cultural product as a means of financial profit deriving. Stating of a new paradigm and imperatives of the modern cultural policy, contributing to departmental closeness overcoming, can and must influence the life of the Russian society.en
В современной действительности все более очевидным становится факт, что в основе всех «тупиков» России лежит главный и основополагающий вопрос – вопрос индивидуальной и коллективной самоидентификации, актуализировавшийся вследствие утраты современным человеком ценностных ориентиров. В связи с этим общество постепенно приходит к пониманию того, что выход из сложившейся ситуации будет найден лишь в том случае, если важнейшим национальным приоритетом развития страны станет культура. По мнению автора статьи, основным противоречием, мешающим становлению культуры как фактора возрождения Российского государства, является узкое понимание культуры современными политиками, управленцами и значительной частью населения страны как сферы досуга и развлечений, а не как исторически сложившейся, подчиняющейся объективным закономерностям, саморазвивающейся и саморегулирующейся системы, являющейся хранителем духовного опыта нации, способом формирования национального самосознания. В связи с этим автор уделяет большое внимание необходимости наличия в общей политике государства отдельного вида – культурной политики, в рамках которой следует четко дифференцировать собственно культурную политику и оперативное управление текущими культуротворческими процессами как два разных уровня стратегии и тактики управленческой деятельности. Культурная политика в статье определяется как совокупность научно обоснованных взглядов и мероприятий по всесторонней социокультурной модернизации общества и структурным реформам по всей системе культуропроизводящих институтов, как система новых принципов пропорционирования государственной и общественной составляющих в социальной и культурной жизни, как комплекс мер по заблаговременному налаживанию научного и образовательного обеспечения этих принципов. В заключении делается вывод о том, что реализация обозначенных в статье приоритетов культурной политики становится делом не только узкого, ограниченного круга лиц, профессионально связанных с отраслью культуры, но и широкого круга специалистов, причастных к государственному управлению социально-экономическими и общественно-политическими процессами. Культурная политика должна оказывать регулирующее воздействие на деятельность средств массовой информации, рекламу, индустрию досуга и шоу-бизнес, которые сегодня становятся секторами экономического процесса, использующими культурный продукт как средство извлечения финансовой выгоды. Утверждение новой парадигмы и императивов современной культурной политики, содействующих преодолению ведомственной замкнутости, может и должно сказываться на всей социальной жизни российского общества.ru
417087 bytes
application/pdf
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
2009 2 ( 4 )en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences.en
Cultureen
Cultural policyen
Cultural processesen
Cultural sphereen
культураru
культурная политикаru
культурные процессыru
культурное пространствоru
Cultural Policy as a Self-Independent Type of State Policyen
Культурная политика как самостоятельный вид государственной политикиru
Journal Article
Published Journal Article
Luzan, Vladimir S. 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041 Russia luzan84@mail.ruen
В.С. Лузан Сибирский федеральный университет 660041 Россия, Красноярск, пр. Свободный, д. 79ru
587-594en
http://elib.sfu-kras.ru/bitstream/2311/1121/1/14_Luzan.pdfen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record