Three Gustave Moreau Pictures: Myth, Religion, Creativity
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/111801Автор:
Sertakova, Ekaterina A.
Leshchinskaia, Natalia M.
Kolesnik, Maria A.
Сертакова, Е. А.
Лещинская, Н. М.
Колесник, М. А.
Дата:
2019-07Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (7)Аннотация:
This article is devoted to the study of paintings by the famous French artist Gustave Moreau called the “last romantic”. Gustave Moreau was one of the main representatives of the symbolism, formally and factually realizing its principles in his works. The article explores the relationship of mythology, religious and creative ideas in Gustave Moreau’s paintings on the basis of philosophical and cultural analysis of his three paintings, demonstrating the image of the poet. A research into the painter’s works revealed the essence of the Gustave Moreau’s creative process and specified the potential of further analysis of the myth-making in art. Данная статья посвящена исследованию живописных произведений известного французского художника Гюстава Моро. Его называют «последним романтиком». Гюстав
Моро являлся одним из главных представителей художественного направления «символизм», формально и содержательно раскрывающим его принципы в своем творчеcтве. В статье исследуется связь мифологии, религиозных представлений и творчества у Гюстава Моро, проводится философско-искусствоведческий
анализ трех
живописных произведений художника, посвященных изображению образа поэта. Анализ работ художника позволил выявить видение сути творческого процесса Гюставом Моро и актуализировать дальнейшее внимание к мифотворчеству в искусстве