Show simple item record

Seredkina, Natalia N.en
Kistova, Anastasia V.en
Pimenova, Natalia N.en
Середкина, Н. Н.ru_RU
Кистова, А. В.ru_RU
Пименова, Н. Н.ru_RU
2019-07-29T04:38:55Z
2019-07-29T04:38:55Z
2019-07
http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/111800
The article presents a philosophical and art analysis of three paintings by the Norwegian artist E. Munch, namely “Melancholy” (1891–1892), “Separation” (1896), “The Dance of Life” (1899–1900), included in the “The Frieze of Life” cycle. The purpose of the analysis was to uncover the artistic ideas of each of the selected works and to identify the general conceptual basis of the artist’s work. As a result of the methodological analysis of the paintings, it was substantiated that the work of E. Munch, firstly, is fundamentally consistent, in the sense that each work should be considered as part of the painter’s holistic art world view; secondly, the dominant compositional features of the works, relating them to the style space of Areo-romanticism, are highlighted; thirdly, such a characteristic of E. Munch’s creativity as a programmatic approach is revealed, which is expressed in the embodiment of the deep meanings of human life through the sign-symbolic forms of worksen
В статье представлен философско-искусствоведческий анализ трех картин норвежского художника Э. Мунка — «Меланхолия» (1891–1892), «Расставание» (1896), «Танец жизни» (1899–1900), входящих в цикл «Фриз жизни». Цель анализа состояла в раскрытии художественной идеи каждого из выбранных произведений и выявлении общей концептуальной основы творчества художника. В результате методического анализа картин было обосновано, что творчество Э. Мунка, во‑первых, является принципиально единым в том смысле, что каждое произведение следует рассматривать как часть целостной художественной картины мира художника; во‑вторых, выделены доминирующие композиционные свойства произведений, относящие их к стилевому пространству ареаромантизма; в‑третьих, раскрыта такая характеристика творчества Э. Мунка, как программность, выражающаяся в воплощении посредством знаково-символических форм произведений глубинных смыслов человеческой жизниru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
Edvard Munchen
“The Frieze of Life”en
philosophical and art analysisen
“Melancholy”en
“Separation”en
“The Dance of Life”en
Эдвард Мункru_RU
«Фриз жизни»ru_RU
философско-искусствоведческий анализru_RU
«Меланхолия»ru_RU
«Расставание»ru_RU
«Танец жизни»ru_RU
“The Frieze of Life” by Edvard Munch: Philosophical and Art Analysisen
«Фриз жизни» Эдварда Мунка: философско-искусствоведческий анализru_RU
Journal Articleen
Seredkina, Natalia N.: Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia; NevolkoN@yandex.ru; ORCID: 0000–0002–9248–8810en
Kistova, Anastasia V.: Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia; Krasnoyarsk Art Museum named after V.I. Surikov 36 Karl Marks Str. / 20 Parizhskoi Kommmuny Str., Krasnoyarsk, 660049, Russia ORCID: 0000-0002-5309-4616en
Pimenova, Natalia N.: Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia; sem_dobrianka@mail.ru; ORCID: 0000-0002-0622-4465en
Середкина, Н.Н.: Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
Кистова, А. В.: Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79; Красноярский художественный музей им. В.И. Сурикова Россия, 660049, Красноярск, ул. Карла Маркса, 36 / ул. Парижской Коммуны, 20ru_RU
Пименова, Н. Н.: Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
1295–1315ru_RU
10.17516/1997–1370–0446
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (7)en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record