Показать сокращенную информацию

Savelieva, Elena N.en
Савельева, Е.Н.ru_RU
2014-06-24T03:04:13Z
2014-06-24T03:04:13Z
2014-06
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10392
Many challenges are facing us today that require understanding and prompt actions, but one problem stands apart: preservation of the uniqueness of different cultures. The globalized world has put national and cultural identity at stake, which is why studies of the mechanisms making it self-sustainable are of great current interest. The role of imaginative visualization and establishment of cultural uniqueness is played by the cinema. However, cinematographic experience has shown that national interests (institutional, economic-and-industrial, and artistic) have to be defended under rather severe conditions. This article is an attempt to reveal the factors that hinder or promote self-determination of cinematographies in European countries. For this purpose, the main development stages of European cinematography are looked at taking into account the complex opposition of unification trends and the urge to preserve the specificity of national traits. The analysis of the cinematographic process in the first half of the 20th century (based on economic priorities and Hollywood hegemony) and of the contradictory trends in the second half of the 20th century caused by the sociocultural issues of the “common European house” makes it possible to conclude that self-determination of national cinematographies is effectiveen
Среди вызовов современной действительности, требующих осмысления и оперативных действий, особое место занимает проблема сохранения самобытности культур. Национально- культурная идентичность в условиях глобализирующегося мира оказывается под угрозой, что актуализирует исследования механизмов, обеспечивающих ее жизнеспособность. Миссию художественно-образного воплощения и утверждения культурной самобытности берет на себя кинематограф. Однако практика киноискусства показывает, что отстаивать национальные (институциональные, экономико-производственные и художественные) интересы приходится в достаточно жестких условиях. В основе содержания данной статьи попытка выявить факторы, затрудняющие либо обусловливающие комфортные возможности самоопределения кинематографий стран Европы. С этой целью рассматриваются основные этапы развития европейского кинопространства в контексте сложного противостояния унификационных тенденций и стремления к сохранению специфики национального кино. Итоги анализа кинопроцесса первой пол. XX в. (базирующегося на экономических приоритетах и голливудской гегемонии), а также противоречивых тенденций второй пол. XX в., вызванных социокультурными проблемами «Общеевропейского дома», позволяют указать на эффективность усилий самоопределения национальных кинематографийru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2014 7 (6)en
cinematographic arten
European cinemaen
cinematographic domainen
national and cultural self-determinationen
cultural uniquenessen
unificationen
language of cinematographyen
independent filmsen
film industryen
киноискусствоru_RU
европейский кинематографru_RU
кинопространствоru_RU
национально-культурное самоопределениеru_RU
культурная самобытностьru_RU
унификацияru_RU
киноязыкru_RU
авторское киноru_RU
киноиндустрияru_RU
Self-Determination of European Cinematographies: Basic Issues and Ways of Resolving Themen
Самоопределение европейских кинематографий: основные проблемы и пути их преодоленияru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Savelieva, Elena N.:Tomsk State University 36 Lenin, Tomsk, 634050, Russia; E-mail: limi77@inbox.ruen
Савельева, Е.Н.:Томский государственный университет Россия, 634050, Томск, пр. Ленина 36ru_RU
951-958


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию