Показать сокращенную информацию

Tsvetova, Natalia S.en
Цветова, Н.С.ru_RU
2014-05-20T04:43:14Z
2014-05-20T04:43:14Z
2014-05
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10367
In the article we examine the interaction of two discourses: the discourse of literature and the discourse of media. For the author of the work, discourse is a situationally, intentionally determined collection of thematically related texts. Discursive characteristics of literary texts are defined by the aesthetic function of the literary text, which specifies the figurative form of the author’s view on the world and the man. The “glossy” discourse is formed due to publications dedicated to leisure and private life, which are presented to mass audience. Russian national cultural and social space was considered to be literocentric. Today they say that this quality has been lost, the place of literature is occupied by media production. Why? The main reason is that “glossy” products meet the needs of the mass audience for shocking frankness, create the image of a successful person, in contrast to literature, which is bewildered by the complexity and pace of modern life. But this does not mean that literature pays no attention to the public discourse. With the advent of the magazine “Russian Pioneer” we can say that the literary discourse is diving into the depths of social existence, acquiring new qualities. Such periods have already taken place in the history of Russian literature. Historical analogies give hope for the return of the reader’s interest to literary worksen
В статье рассматривается взаимодействие двух дискурсов: дискурса литературы и медийного. Дискурс для автора работы – ситуативно, интенционально обусловленная совокупность тематически родственных текстов. Дискурсивные характеристики литературных текстов определяются эстетической функцией литературного текста, которая задает образную форму воплощения авторского видения мира и человека. “Глянцевый” дискурс формируется изданиями транснациональными, обращенными к массовой аудитории, посвященными досугу и приватной жизни. Русское национальное культурное и социальное пространство считалось литературоцентричным. Сегодня говорят, что это качество утрачивается, место литературы занимает медийная продукция. Почему? Главная причина – “глянец”, в отличие от растерявшейся перед сложностью и темпами современной жизни литературы, отвечает потребности массовой аудитории в эпатажной откровенности, создает образ успешного человека. Но это не значит, что литература навсегда уходит из публичного дискурса. С появлением журнала “Русский пионер” можно говорить о том, что литературный дискурс, сворачиваясь, обретая новые качества, уходит в глубины общественного бытия. Такие периоды в истории русской литературы уже были. Исторические аналогии дают надежду на возвращение интереса читателей к литературному творчествуru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2014 7 (5)en
literatureen
mediaen
discourseen
glossen
texten
authoren
литератураru_RU
медиаru_RU
дискурсru_RU
глянецru_RU
текстru_RU
авторru_RU
Literature and Gloss: Substitution or Merging of Discourses?en
Литература и глянец: совмещение или замещение дискурсов?ru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Tsvetova, Natalia S.:St. Petersburg State University 26 1-st. line, St. Petersburg, 199053, Russia; E-mail: cvetova@mail.ruen
Цветова, Н.С.:Санкт-Петербургский государственный университет Россия, 199053, Санкт-Петербург, 1-линия, 26ru_RU
824-833


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию