Показать сокращенную информацию

Черепанова, Е.В.ru_RU
Miller, Olga M.en
Cherepanova, Elena V.en
Миллер, О.М.ru_RU
2013-10-29T04:45:49Z
2013-10-29T04:45:49Z
2013-10
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10034
The present study examines changes of self-knowledge and self-attitude of students – future psychologists from the first to the fifth year. The trainings of the personal growth are the most effective way for the development of these processes. Therefore, these trainings are often included in the curriculum of Psychological faculties. Annually the research examined the effectiveness of the personal growth training for students – future psychologists of educational (stable) groups. The study tested selfknowledge and self-attitude of students using self-reports, “Twenty statements of self-attitude Test- Kuhn M., McPartland T.”, and projective drawing technique before and after the training. The result revealed that the values of self-knowledge and self-attitude of stable educational students groups at the social level were much higher than the values of these parameters at the physical and reflexive levels. At the same time the physical level of self-consciousness correlates with the reflexive level and inversely correlates with the social level. Consequently, the fixation on the social images of selfcauses defense mechanisms and prevents the experience of physical and reflexive images of Myself. Thus, personal growth trainings in stable educational groups have inhibitory effects on the personal and professional development of students as they block the growth of their self-knowledge and selfattitudeen
В настоящей статье рассмотрены изменения самопознания и самоотношения студентов – будущих психологов с первого по пятый год их обучения. Тренинги личностного роста являются наиболее эффективным способом для развития этих процессов, поэтому такие тренинги часто включаются в учебные программы психологических факультетов. Исследование включало ежегодное изучение эффективности использования тренингов личностного роста для студентов – будущих психологов стабильных учебных групп. Самопознание и самоотношение студентов изучалось до и после проведения тренингов с помощью самоотчетов, теста 20 утверждений на самоотношение М. Куна, Т. Макпартленда и рисуночных проективных методик. В результате выяснилось, что значения параметров самопознания и самоотношения студентов стабильных учебных групп на социальном уровне были намного выше, чем значения этих параметров на уровне физического и рефлексивного уровней самосознания. В то же время физический уровень прямо пропорционально коррелирует с рефлексивным уровнем и обратно пропорционально коррелирует с социальным уровнем самосознания. Следовательно, фиксация на социальном образе Я «включает» защитные механизмы личности и препятствует переживанию Я физического и Я рефлексивного. Таким образом, тренинги личностного роста в стабильных учебных группах тормозят личностное и профессиональное развитие студентов, так как они блокируют рост их самопознания и самоотношенияru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences.;2013 6 ( 10 );en
self-knowledgeen
self-attitudeen
personal growth trainingen
physicalen
social and reflexive levels of self-consciousnessen
stable educational groups of studentsen
самопознаниеru_RU
самоотношениеru_RU
тренинг личностного ростаru_RU
физическийru_RU
социальный и рефлексивный уровни самосознанияru_RU
стабильная учебная группа студентовru_RU
Self-Knowledge and Self-Attitude of Educational Students Groups in the Trainings of Personal Growthen
Самопознание и самоотношение студентов учебных групп в тренингах личностного ростаru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Miller, Olga M.:Krasnoyarsk State Pedagogical University them. VP Astafeva 89 Ada Lebedeva Str., Krasnoyarsk, 660049 Russiaen
Cherepanova, Elena V.:Krasnoyarsk State Pedagogical University them. VP Astafeva 89 Ada Lebedeva Str., Krasnoyarsk, 660049 Russia;E-mail address: millol@yandex.ruen
Миллер, О.М.:Красноярский государственный педагогический университет им. В.П. Астафьева Россия 660049, Красноярск, ул. Ады Лебедевой, 89ru_RU
Черепанова, Е.В.:Красноярский государственный педагогический университет им. В.П. Астафьева Россия 660049, Красноярск, ул. Ады Лебедевой, 89ru_RU
1471-1478


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию