Author | Черепанова, Е.В. | ru_RU |
Author | Miller, Olga M. | en |
Author | Cherepanova, Elena V. | en |
Author | Миллер, О.М. | ru_RU |
Accessioned Date | 2013-10-29T04:45:49Z | |
Available Date | 2013-10-29T04:45:49Z | |
Issued Date | 2013-10 | |
URI (for links/citations) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10034 | |
Abstract | The present study examines changes of self-knowledge and self-attitude of students – future psychologists
from the first to the fifth year. The trainings of the personal growth are the most effective way for
the development of these processes. Therefore, these trainings are often included in the curriculum
of Psychological faculties. Annually the research examined the effectiveness of the personal growth
training for students – future psychologists of educational (stable) groups. The study tested selfknowledge
and self-attitude of students using self-reports, “Twenty statements of self-attitude Test-
Kuhn M., McPartland T.”, and projective drawing technique before and after the training. The result
revealed that the values of self-knowledge and self-attitude of stable educational students groups at
the social level were much higher than the values of these parameters at the physical and reflexive
levels. At the same time the physical level of self-consciousness correlates with the reflexive level
and inversely correlates with the social level. Consequently, the fixation on the social images of selfcauses
defense mechanisms and prevents the experience of physical and reflexive images of Myself.
Thus, personal growth trainings in stable educational groups have inhibitory effects on the personal
and professional development of students as they block the growth of their self-knowledge and selfattitude | en |
Abstract | В настоящей статье рассмотрены изменения самопознания и самоотношения студентов –
будущих психологов с первого по пятый год их обучения. Тренинги личностного роста являются
наиболее эффективным способом для развития этих процессов, поэтому такие тренинги часто
включаются в учебные программы психологических факультетов. Исследование включало
ежегодное изучение эффективности использования тренингов личностного роста для
студентов – будущих психологов стабильных учебных групп. Самопознание и самоотношение
студентов изучалось до и после проведения тренингов с помощью самоотчетов, теста 20
утверждений на самоотношение М. Куна, Т. Макпартленда и рисуночных проективных
методик. В результате выяснилось, что значения параметров самопознания и самоотношения
студентов стабильных учебных групп на социальном уровне были намного выше, чем значения
этих параметров на уровне физического и рефлексивного уровней самосознания. В то же
время физический уровень прямо пропорционально коррелирует с рефлексивным уровнем и
обратно пропорционально коррелирует с социальным уровнем самосознания. Следовательно,
фиксация на социальном образе Я «включает» защитные механизмы личности и препятствует
переживанию Я физического и Я рефлексивного. Таким образом, тренинги личностного роста в
стабильных учебных группах тормозят личностное и профессиональное развитие студентов,
так как они блокируют рост их самопознания и самоотношения | ru_RU |
Language | en | en |
Publisher | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University. | en |
Is part of series | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences.;2013 6 ( 10 ); | en |
Subject | self-knowledge | en |
Subject | self-attitude | en |
Subject | personal growth training | en |
Subject | physical | en |
Subject | social and reflexive levels of self-consciousness | en |
Subject | stable educational groups of students | en |
Subject | самопознание | ru_RU |
Subject | самоотношение | ru_RU |
Subject | тренинг личностного роста | ru_RU |
Subject | физический | ru_RU |
Subject | социальный и рефлексивный уровни самосознания | ru_RU |
Subject | стабильная учебная группа студентов | ru_RU |
Title | Self-Knowledge and Self-Attitude of Educational Students Groups in the Trainings of Personal Growth | en |
Alternative Title | Самопознание и самоотношение студентов учебных групп в тренингах личностного роста | ru_RU |
Type | Journal Article | |
Type | Published Journal Article | |
Contacts | Miller, Olga M.:Krasnoyarsk State Pedagogical University
them. VP Astafeva
89 Ada Lebedeva Str., Krasnoyarsk, 660049 Russia | en |
Contacts | Cherepanova, Elena V.:Krasnoyarsk State Pedagogical University
them. VP Astafeva
89 Ada Lebedeva Str., Krasnoyarsk, 660049 Russia;E-mail address: millol@yandex.ru | en |
Contacts | Миллер, О.М.:Красноярский государственный педагогический
университет им. В.П. Астафьева
Россия 660049, Красноярск, ул. Ады Лебедевой, 89 | ru_RU |
Contacts | Черепанова, Е.В.:Красноярский государственный педагогический
университет им. В.П. Астафьева
Россия 660049, Красноярск, ул. Ады Лебедевой, 89 | ru_RU |
Pages | 1471-1478 | |