Reflection of the Main Directions Didaskal Feodor Krest’ianin’s Creative Activity in Monuments of Writing XVI–XVII Centuries
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10029Автор:
Parfentiev, Nicolai P.
Парфентьев, Н.П.
Дата:
2013-10Аннотация:
Sources indicate that Feodor Krest’ianin was one of the most outstanding representatives of
professional musical art of Russia XVI – the beginnings XVII centuries. It is no mere chance that the
Russian tsars, starting from Ivan the Terrible, entrusted him with teaching and looking after their
singing diaki, members of the Sovereign’s court choir. Records made by one of the singers (Anonymous
Diak) can reveal the very essence of Feodor Krest’ianin’s mastery of creating his own chants and
“razvods” (explanations by writing simple neumatic signs the melody lines of complicated ciphered
(closely code) neuma formulae inscriptions) in terms of canonical art as well as it can allow to present
some of the didascalos’ teaching techniques. Active work to create razvods of compound neumes,
formulas and «the wise lines» is a special kind of creativity and the emerging theory of individual
authorship. Without the restoration of a theory and its application in the analysis of author’sabout
chants it is impossible to get correct conclusions about the originality of the works of leading great
masters of Russian medieval music. The article describes a method of reconstruction of such theory
and presenting it in the form of musical ABC of Feodor Krest’ianin Источники свидетельствуют, что Фёдор Крестьянин был одним из самых выдающихся
представителей профессионально-музыкального искусства России XVI – начала XVII в. Не
случайно именно ему русские цари, начиная с Ивана Грозного, доверяли обучение и воспитание
своих певчих дьяков, составлявших Государев придворный хор. Записи некоего Безымянного
Дьяка раскрывают применявшиеся Крестьянином как дидаскалом (учителем, теоретиком)
приемы в обучении певческому делу и при разводе сложных знаков и формул нотации,
показывают суть его творческих подходов при написании собственных музыкальных
произведений в условиях средневекового канонического искусства. Активная деятельность
по созданию разводов
к сложным знаменам, формулам и «строкам мудрым» представляет
собой особый вид творчества и складывавшуюся индивидуальную теорию «мастеропения».
Без восстановления данной теории и применения ее в ходе анализа авторских песнопений
невозможно получить верные выводы о своеобразии произведений ведущих направлений
и
выдающихся мастеров русского средневекового музыкального искусства. В статье показаны
пути реконструкции такой теории и представления её в виде интонационной Азбуки Федора
Крестьянина.
Ключевые слова: древнерусское музыкально-письменное искусство, средневековая музыка,
теория и деятельность мастеров, авторское творчество, Фёдор Крестьянин