• русский
    • English
  • English 
    • русский
    • English
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2013 6 (10)
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2013 6 (10)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Characteristics of Eastern Thought and the Philosophy of Kyoto School

    Thumbnail
    View/Open:
    13_Katsuhito Inoue.pdf (805.6 Kb)
    13_Katsuhito.pdf (805.6 Kb)
    URI (for links/citations):
    http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10028
    Author:
    Prof. Dr. Katsuhito Inoue
    Профессор Кацухито Иноуэ
    Date:
    2013-10
    Abstract:
    The character of modernized Western thought can be thought to consist in the observational view which keeps a distance from things. In contrast, the character of even recent East Asian thought consists in standing within the pure experience in which there is not yet a subject or an object. For example, the Japanese philosopher Nishida Kitarō(西田幾多郎, 1870-1945) often uses the phrase “mono-to natte-mi, mono-to natte-hataraku,(物となって見、物となって働く)” which can be translated as, “Look/see by becoming the thing, work/do by becoming the thing.” This phrase means that one should see from within the thing by going within the thing. That is to say, in distinction from the West’s objectively logical thought, Nishida sought at the root of Eastern thought a thinking that becomes the ‘thing’ completely. In other words, to transcend the self, while standing in the existential world that envelops this self, and to stand on the realized plane wherein things come to appear to the extent that the self is made of nothing. In this sense, Nishida’s standpoint is related to what is called ”ko-wu, chih-chie”(knowledge which reaches all thngs 「格物致知」)in the “Ta-hsüeh”(Great Study『大學). Hence, with regards to Nishida’s philosophy, we can see that it cannot be thought in terms of a self and world, subject and environment, and other such oppositionally constituted dualisms. Rather, both terms are taken to be none other than contradictory, dialectical, and relational (sōsoku-teki相即的), and are determined ‘topologically’ (basho-teki 場所的). This means that, as opposed to the modern Western way of looking at the world from the side of the self, Nishida’s philosophy tries to look at the self from the side of the world, i.e. from the side of things. To give a much earlier example of Eastern verticality, Cheng Mingdao (程顥1032-1085) advocated what he termed a ‘compassion of heaven and earth as one body(天地一体の仁). We must pay attention to the fact that humanity is a self-awareness based not on observation but on physiological sense. Before we see the objective world, we come into contact with everything physiologically. Usually we live in pure and direct experience. There is not yet a subject or an object, and knowing and its object are completely unified. This is the most refined type of experience. Zhaolun (僧肇374-414)says in his work Zhaolun 『肇論』, “ Heaven and Earth have a common root. All being and we are one body.” And also Chuang-tzu(荘子)says in Zhuangzi 『荘子』, “Heaven and Earth live with us, everything in the universe is united with us.”
     
    Может показаться, что современное западное мышление заключается в философии наблюдения, которая характеризуется сохранением дистанции по отношению к вещам. Прямо противоположным является мировоззрение Восточной Азии, которое заключается в чистом опыте, где нет разделения на субъект и объект. Например, японский философ Нисида Китаро(西田幾多郎, 1870-1945) часто использует фразу «mono-to natte-mi, mono-to nattehataraku,( 物となって見、物となって働く)», которую можно перевести как «Смотри, становясь вещью; работай, становясь вещью». Смысл фразы заключается в том, что для того, чтобы увидеть мир чужими глазами, необходимо проникнуть внутрь такого смотрящего. То есть в отличие от западного объективного логического мышления Нисида искал в основе восточной мысли философию полного становления «вещью». Другими словами, чтобы выйти за пределы своего «я», находясь в реальном мире, который окружает это «я», необходимо переместиться в реализованную плоскость, где становится понятно, что «я» сделано из ничего. В этом смысле точка зрения Нисиды связана с так называемым ”ko-wu, chihchie”( знанием, которое постигает все вещи「格物致知」) в “Ta-hsüeh”(Великое учение『大 學』). Таким образом, ссылаясь на философию Нисиды, мы можем увидеть, что невозможно рассуждать, противопоставляя друг другу собственное «я» и мир, субъект и окружение и аналогичные противоположные друг другу дуализмы. Скорее, оба понятия рассматриваются не иначе, как противоречащие друг другу, диалектические и относительные ( sōsoku-teki相即 的) и определяются «топологически» (basho-teki 場所的). Это значит, что противоположно тому, как западный взгляд на мир рассматривает мир отдельно от личности, в философии Нисиды личность рассматривается с точки зрения мира, т.е. глазами вещей. В качестве более раннего примера, демонстрирующего восточную вертикальность, Чэн Миндао (程顥1032-1085) пропагандировал то, что он называл «небо и земля в одном теле»(天 地一体の仁). Необходимо обратить внимание на тот факт, что осмысление человечеством себя основано не на наблюдениях, а на физиологических чувствах. Прежде чем мы смотрим на объективный мир, мы вступаем с ним в контакт физиологически. Обычно мы живем с чистым и прямым опытом. Еще нет деления на субъект и объект, а знание и его объект абсолютно едины. Это самый чистый вид опыта. Чжаолунь (僧肇374-414)в своей работе Чжаолунь 『肇論』 говорит, «Небо и Земля имеют одно происхождение. Все мы существуем и являемся частью одного целого». Так же рассуждает Чжуан-цзы(荘子)в Чжуан-цзы『荘子』, «Небо и Земля сосуществуют в нас, все, что есть во Вселенной, связано с нами»
     
    Collections:
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2013 6 (10) [13]
    Metadata:
    Show full item record

    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV
     

     


    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV